Wednesday, May 26, 2010

Terima kasih otai2 ayam

 Salam,
           Sebenarnya sejak sya menerjunkan diri dalam bidang ternakan ayam ni,jadual hidup harian saya byk berubah..jadi penuh pulak jadual,pg kerja..ptg pulak kerja lg ngan ayam2..hehe.walaupun penat dan masa yg ada terasa terlalu singkat tapi semua tu rasa terbayar bila apa yang diusahakan selama ni dah mula nak mengeluarkan bunga2 hasil,belum keluar buah lg.hehee.betul la  cakap otai2 kita yang dah lama dalam bidang ni,sebelum kita terjun dalam reban ayam...bukan reban ar,maksud sya terjun dalam bidang ternakan ayam ni,tak kira ar ayam kampung ori atau kacuk..kita kena kenal dulu diri sendiri,apakah sanggup untuk menghadapi dugaan yang bakal kita redah di hadapan..bersediakah mental dan fizikal kita untuk menjadi penternak ayam? sekarang baru saya faham semua tu,tak semudah yang dirancangkan..namun berpantang undur sebelum kalah..cewahhh...
        Hari sabtu lepas sya dikunjungi kenalan baru,kira otai jugak lah bro kita ni..pg2 buta terima sms cakap dah ada kat area tempat sya,terkejut beruk jugak ar,tiba2 cakap dah sampai kan,tak ada lak inform apa2 sebelum tu..heehe sebenarnya terkejut campur dgn segan sebab saya ada janji pasal ayam dengan dia sebelum ni,tp bekalan tak berapa nak cukup lg.Takut jugak kena marah kan..tapi kawan kita ni cukup baik orangnye..nasib baik dia dah kutip ayam2 kat tempat lain dulu.kalu tak malu jugak sya..borak2 dengan otai kita ni,banyak jugak ar ilmu yang saya dapat..terima kasih bebanyak bro,kalau sudi biz datang lah lagi lain kali.heehe,gurau2 je bro..Alhamdullilah syukur,setelah saya ceritakan masalah  penyakit anak2 ayam saya ramai otai2 yang  sudi membantu dan memberi kaedah2 yang sepatutnya untuk penjagaan anak2 ayam ni..ilmu ni takkan dapat kalau tak kerana jaringan blog ni..apa yang di terima telah di pratikan,harap2 dapatlah membantu sedikit sebanyak mengurangkan kadar kematian anak2 ayam tu..Semalam sya terus jd doktor haiwan yg tak di iktirf..hehe.he, habis ayam2 sya suntik vaksin,tak leh nak buat keja tu sorang2..mana nak tangkap ayam,nak suntik ayam lagi terpaksa ar ajak member bantu sorang,nasib ar mamat tu free,kalu tak letih lah nak buat semua tu.Petang lak buat lagi satu reban kecik (broder untuk anak ayam yg sakit )..bukan main penat lagi sampai tak sedar rupanya belum makan tenghari lg..kuat sangat kerja nya..heehe..selang kurang lebih 3 jam lepas saya inject  anak2 tu,.saya bagi plak Neo TM macam yang saudara epul cakap tu,anak2 ayam yg nampak kurang seronok di pandang tu terus saya kurantim dalam broder suku kat luar reban,asingkan jauh sikit ngan yg lain takut jangkit lagi..lepas saya buat semua tu,alhamdullilah dah nampak banyak perubahan sikit,kurang sikit yg mati..bru lega sikit rasanya.terima kasih bebanyak abg epul..harap2 lepas byk lg ar ilmu yng sudi dicurahkan,semoga ilmu yg di berikankan dapat dimanfaat oleh semua penternak2 lain..